Neu im Forum - Interesse an Breslau

Einklappen
X

• Filter
  • Zeit
  • Anzeigen
Alles löschen
neue Beiträge
  • BreslauHistory
    Benutzer
    • 03.02.2017
    • 7

Neu im Forum - Interesse an Breslau

Ich bin neu in diesem Forum und ich bin auf der Suche nach Informationen über meine Delius Vorfahren aus Breslau.

Es ist nicht leicht, wenn deine erste Sprache nicht deutsch ist, ich beschuldige meine Mutter, weil ich mich nicht genug lehre

Herzliche Grüße Michael.
  • Magellan
    Erfahrener Benutzer
    • 10.09.2013
    • 383

Hallo Michael,

herzlich willkommen im Forum.

Deinen zweiten Satz habe ich nicht so ganz verstanden und ich bin auch am Grübeln, worum es Dir genau geht. Deshalb kann ich Dir vorerst nur die Meta-Suche empfehlen. Dort gibt es ein paar Delius-Funde in Breslau:

Viele Grüße
    Magellan

Kommentar

• Weltenwanderer
      Moderator
      • 10.05.2016
      • 4717

Hello Michael,

please give some more details. The surname alone won't be enough to help you effectively. The years and religion are also important.
      You can find an English-language overview of Silesian genealogy resources here:

Especially Christoph's page is helpful as it also contains a large section for Breslau.

Cheers!
      Weltenwanderer
      Kreis Militsch: Latzel, Gaertner, Meißner, Drupke, Mager
      Kreis Tarnowitz / Beuthen: Gebauer, Parusel, Michalski, Wilk, Olesch, Majer, Blondzik, Kretschmer, Wistal, Skrzypczyk, von Ziemietzky, von Manowsky
      Brieg: Parusel, Latzel, Wuttke, Königer, Franke
      Trebnitz: Stahr, Willenberg, Oelberg, Zimmermann, Bittermann, Meißner, Latzel
      Kreis Grünberg / Freystadt: Meißner

Mein Stammbaum bei GEDBAS

Kommentar

• BreslauHistory
        Benutzer
        • 03.02.2017
        • 7

The reason for the first post was to allow me to put a question to another person, as this site does not allow you to do it without a preliminary post.
        I have been doing my Mothers side of the family for some 5 years, I have got back 4 generations to Gottfried Delius and his wife Rosina Hiller, he was a Journeyman Miller living at Universitats Platz 12 in 1852, they were protestant.
        His son is August Johann Karl Delius a Butcher, born 13 May 1850, death unknown, and his wife Ernestine Rosaline Karoline Jäsche born 26 June 1847, death unknown.
        His son August Ferdinand Alexander 12 February 1882 - 6 June 1915 is my great grand father, he married Anna Marie Held in Spandau.
        There are three other Delius families in Breslau, August Delius a Bailiff and Maria Elisabeth Klose, dates unknown (about 1820-1880) ? with children Pauline 1844-1916, and Johann Karl Hermann 1852-1942.
        August Delius a locomotive driver and Anna Jacob, dates unknown (about 1850-after 1915) daughter Gertrud Erna 1889-1928
        Max Delius a Decorator and Auguste Hartmann, dates unknown (about 1880-1940) with children Max Paul 1902- ? Rudolf Erich August 1904-1942 Auguste Emma 1906-1938.
        What I would eventually like to find out is if these other families are related to mine.
        Regards Michael.

Kommentar

• StefOsi
          Erfahrener Benutzer
          • 14.03.2013
          • 4163

Hi,

just in case you didn't knew already.

August Johann Karl Delius, born 13 May 1850, was baptized in St. Elisabeth church:
          http://www.archeion.net/repo/82/130/...directory.djvu (No. 340/1850)

His sister Marie Franziska Agnes, was born 1848 (also Breslau, St. Elisabeth church):
          http://www.archeion.net/repo/82/130/...directory.djvu (No 105/1848)

Kommentar

• StefOsi
            Erfahrener Benutzer
            • 14.03.2013
            • 4163

Oh and maybe this will be interesting later on. In 1865 a Carl Delius, a Journeyman Miller, born 1806, died at the age of 59 in Breslau (St. Elisabeth Church).

Scan: http://www.archeion.net/repo/82/130/...directory.djvu (No. 1445/1865)

Kommentar

• BreslauHistory
              Benutzer
              • 03.02.2017
              • 7

Many thanks, you have made my day, trying to navigate these Polish kept records is even more of a nightmare for me than the German one's. All the best Michael.

Kommentar

• StefOsi
                Erfahrener Benutzer
                • 14.03.2013
                • 4163

Hi,

one more piece of the puzzle, although without getting a clear picture of who he is, but anyway:

August Delius a locomotive driver (age 28 in 1884)
                son of machine-operator Delius
                oo 05.02.1884 Breslau, St. Bernhardin church
                Anna Jacob (age 27 in 1884)
                daughter of locomotive driver Jacob

church scan: http://www.archeion.net/repo/82/130/...directory.djvu (No 202/1884)

Kommentar

• BreslauHistory
                  Benutzer
                  • 03.02.2017
                  • 7

Many thanks, This August Delius lived in Ofener Strasse 32, which is opposite the locomotive works and near to St. Bernhardin church. I did not know that these books had an index at the back I was going through them page by page, you live and learn.
                  Johann Karl Hermann Delius was a Railway locksmith, he also lived in Ofener Strasse at 28, Max Delius lived at Kupferschmiede Strasse 31 the next street to my ancestors, a fair bet on being a relation. Regards Michael.

Kommentar

• andre-r82
                    Neuer Benutzer
                    • 09.02.2017
                    • 2

Hallo liebe Forumsmitglieder,ich bin Anfänger in der Thematik Ahnenforschung,deshalb wende ich mich an euch.Ich möchte Nachforschungen für den FN.Remane anstellen,der aus dem Raum Breslau stammt. Ich würde mich sehr über hilfreiche Antworten von Euch freuen. MfG Andre

Kommentar

• StefOsi
                      Erfahrener Benutzer
                      • 14.03.2013
                      • 4163

Zitat von andre-r82 Beitrag anzeigen
                      Hallo liebe Forumsmitglieder,ich bin Anfänger in der Thematik Ahnenforschung,deshalb wende ich mich an euch.Ich möchte Nachforschungen für den FN.Remane anstellen,der aus dem Raum Breslau stammt. Ich würde mich sehr über hilfreiche Antworten von Euch freuen. MfG Andre
                      Hallo Andre,

mache mal ein eigenes Thema auf und schreibe dort die dir bereits bekannten Daten zu den gesuchten Personen rein, also Name, soweit bekannt Geburts/Heirats/Todesdaten, Konfession(!) usw.
                      Nur dann kann man helfen.

Kommentar

• andre-r82
                        Neuer Benutzer
                        • 09.02.2017
                        • 2

Ok,danke für die Tips!

Kommentar

Lädt...
                        X