Schwarzmeerdeutsche

Einklappen
X
 
  • Filter
  • Zeit
  • Anzeigen
Alles löschen
neue Beiträge
  • NoahNohaSpoiler
    Benutzer
    • 14.07.2022
    • 6

    Schwarzmeerdeutsche

    Die Suche betrifft das Jahr oder den Zeitraum:
    Genaue Orts-/Gebietseingrenzung:
    Konfession der gesuchten Person(en):
    Bisher selbst durchgeführte Internet-Recherche (Datenbanken):
    Zur Antwortfindung bereits genutzte Anlaufstellen (Ämter, Archive):


    Hallo zusammen, mein Name ist Noah, tut mir leid, dass ich kein Deutsch spreche, also übersetze ich das hier. Ich habe Vorfahren (meine Ururgroßeltern), die Schwarzmeerdeutsche waren, sie kamen um 1905 in die Staaten, obwohl seine Eltern zurückblieben, nicht sicher, wie oder wo sie starben. Ihre Eltern kamen hierher, als sie 5 war. Ich frage mich, warum sie die Ukraine/Russland verlassen. Mir wurde von meiner Oma (das sind ihre Großeltern) gesagt, dass er (sie ging 5 Jahre vor ihm) wegen eines Krieges war, aber ich kann keinen Krieg außer dem russisch-japanischen Krieg finden. Ich habe auch gehört, dass die meisten wegen militärischer Probleme, dem Verlust deutscher Schulen und den örtlichen Gesetzen verlassen wurden, aber für mich (Jemand, der 2006 geboren wurde) scheint es seltsam, warum sie nicht länger in der Ukraine geblieben sind oder nicht nach Deutschland zurückgekehrt sind (in meinem Fall , Baden) oder sogar Österreich oder die Schweiz, da sie einen deutschen Dialekt sprechen. Und warum sie Deutschland überhaupt verlassen haben, habe ich in einer Präsentation auf Youtube gehört, dass Deutschland Anfang des 19. Jahrhunderts vom Krieg zerrissen war, aber ich bin mir nicht sicher. Danke
  • EmilErich
    Erfahrener Benutzer
    • 13.06.2018
    • 131

    #2
    Hello Noah, the 20th century was a difficult political time for Russia, not only were they fighting wars against foreign countries like Japan 8.02.1904-5.09.1905, Russia also had several revolutions at home, like 22.01.1905 to 16.06.1907, which were probably the main reason for your ancestors leaving.

    Back to Germany, many migrated from Germany to the East as early as 1800, famines, wars, military service for Napoleon's army and so on. Some people still speak German or sing German folk songs in deepest Russia. Why did your ancestors choose the USA and not Germany, USA was a good decision.

    Your enquiry probably concerns history rather than genealogy. Are you also familiar with places or towns in Baden or Ukraine/Russia, so that you can possibly be helped in the right subforum?


    With kind regards

    Zuletzt geändert von EmilErich; 14.07.2022, 08:15.
    Mit freundlichen Gruß

    Kommentar

    • Kaisermelange
      Erfahrener Benutzer
      • 09.11.2020
      • 961

      #3
      Hello Noah,
      Zitat von NoahNohaSpoiler Beitrag anzeigen

      Hallo zusammen, mein Name ist Noah, tut mir leid, dass ich kein Deutsch spreche, also übersetze ich das hier. Ich habe Vorfahren (meine Ururgroßeltern), die Schwarzmeerdeutsche waren, sie kamen um 1905 in die Staaten, obwohl seine Eltern zurückblieben, nicht sicher, wie oder wo sie starben. Ihre Eltern kamen hierher, als sie 5 war. Ich frage mich, warum sie die Ukraine/Russland verlassen. Mir wurde von meiner Oma (das sind ihre Großeltern) gesagt, dass er (sie ging 5 Jahre vor ihm) wegen eines Krieges war, aber ich kann keinen Krieg außer dem russisch-japanischen Krieg finden.
      Some informations in english, I think this is easier for you


      Russia - Tsardom, Revolution, Soviet Union: The Russo-Japanese War brought a series of Russian defeats on land and sea, culminating in the destruction of the Baltic fleet in the Tsushima Strait. The defeat finally brought to a head a variety of political discontents simmering back at home. First the professional strata, especially in the zemstvos and municipalities, organized a banquet campaign in favour of a popularly elected legislative assembly. Then, on January 9 (January 22, New Style), 1905, the St. Petersburg workers, led by the priest Georgy Gapon (leader of the Assembly of Russian Factory Workers), marched on the Winter Palace to present Emperor Nicholas with

      The 1905 Revolution sprang from the discontent of urban workers, over a deteriorating economy, poor working conditions and the Russo-Japanese War.


      Zitat von NoahNohaSpoiler Beitrag anzeigen
      Ich habe auch gehört, dass die meisten wegen militärischer Probleme, dem Verlust deutscher Schulen und den örtlichen Gesetzen verlassen wurden, aber für mich (Jemand, der 2006 geboren wurde) scheint es seltsam, warum sie nicht länger in der Ukraine geblieben sind oder nicht nach Deutschland zurückgekehrt sind (in meinem Fall , Baden) oder sogar Österreich oder die Schweiz, da sie einen deutschen Dialekt sprechen.
      Free land provided by the Homestead Act enticed many Blackseagermans to move to the United States.

      Zitat von NoahNohaSpoiler Beitrag anzeigen
      Und warum sie Deutschland überhaupt verlassen haben, habe ich in einer Präsentation auf Youtube gehört, dass Deutschland Anfang des 19. Jahrhunderts vom Krieg zerrissen war, aber ich bin mir nicht sicher. Danke
      In 1762 Catherine the Great, the Russian Czarina issued her first manifesto inviting foreigners to settle in Russia. When the first manifesto failed, Catherine introduced a second one in 1763, which included many more attractive privileges. An invitation was extended to farmers in Central Europe to establish ethnic colonies in Russia, on condition that they would enjoy religious freedom, no TAXATION for ten years, freedom from serfdom. It initiated a mass migration over a four year period of at least 25,000 Germans to the Volga River region. This original migration resulted in the establishment of 104 German villages within the Russian Empire.
      In 1804, the grandson of Catherine the Great, Czar Alexander I, extended another invitation to settlement in the region of the Black Sea. However his invitation was specifically directed towards people skilled in agriculture and handicrafts. It would appear that German settlers, revered as industrious farmers and tradesmen, were preferred.

      The Colony of Baden was established in 1808
      Google maps with the locations of ethnic German villages in Imperial Russian and Austrian empires settled during years 1763-1940.

      The earliest Black Sea colonies were established between 1787 and 1793. When Catherine the Great's grandson, Tsar Alexander I, issued a new manifesto in 1804 inviting Germans to colonize the newest acquisition of Russia around the Black Sea, many Germans took the Crown of Russia up on its offer. The Black Sea Colonies are made up of several colony groups from areas around the Black Sea. Sources: https://bit.ly/map-sources Tutorial: https://youtu.be/pflYeNnAGHY Website: https://www.germansfromrussiasettlementlocations.org/ Map created 22 August 2016 Map updated 29 December 2023 Google Map created and maintained by Sandy Schilling Payne.


      Baden-Baden city in Germany
      Baden-Baden, city, Baden-Württemberg Land (state), southwestern Germany. It lies along the middle Oos River in the Black Forest (Schwarzwald). Baden-Baden is one of the world’s great spas. Its Roman baths (parts of which survive) were built in the reign of Caracalla (211–217 ce) for the garrison of


      Baden historical state, Germany
      Baden, former state on the east bank of the Rhine River in the southwestern corner of Germany, now the western part of the Baden-Württemberg Land (state) of Germany. The former Baden state comprised the eastern half of the Rhine River valley together with the adjoining mountains, especially the


      Baden-Württemberg, state, Germany
      Baden-Württemberg, Land (state) in southwestern Germany. Baden-Württemberg is bordered by the states of Rhineland-Palatinate to the northwest, Hessen to the north, and Bavaria to the east and by the countries of Switzerland to the south and France to the west. The state’s capital is Stuttgart. Area


      Baden, city in Austria
      Baden, spa, eastern Austria. It lies along the Schwechat River, at the eastern edge of the Wiener Forest, south of Vienna. Settled in prehistoric times, it was a Roman watering place, or aquae, and was recorded in 869 as the seat of a Frankish imperial palace. Chartered in 1480, it was destroyed by

      Baden bei Wien is a spa town in Austria. In 2021, the town became part of the transnational UNESCO World Heritage Site under the name 'Great Spas of Europe'. The celebrity of Baden dates back to the days of the Romans, some ruins are still visible. The nearby abbey of Heiligenkreuz's Romanesque chu ...


      I hope there was useful information for you
      Zuletzt geändert von Kaisermelange; 14.07.2022, 15:00.

      Kommentar

      • sternap
        Erfahrener Benutzer
        • 25.04.2011
        • 4072

        #4
        welche religion hatten deine urgroßeltern in russland?
        welche religion hatten deine großeltern in usa?
        freundliche grüße
        sternap
        ich schreibe weder aus missachtung noch aus mutwillen klein, sondern aus triftigem mangel.
        wer weitere rechtfertigung fordert, kann mich anschreiben. auf der duellwiese erscheine ich jedoch nicht.




        Kommentar

        • NoahNohaSpoiler
          Benutzer
          • 14.07.2022
          • 6

          #5
          Thank you Emil for the reply. I am do know what town/city they lived in Ukraine and what town they lived in Germany, thank you

          Kommentar

          • NoahNohaSpoiler
            Benutzer
            • 14.07.2022
            • 6

            #6
            Thanks Kaiser for the information and links, I really appreciate it

            Kommentar

            • NoahNohaSpoiler
              Benutzer
              • 14.07.2022
              • 6

              #7
              Yes I do know, my great great grandparents were catholic although I am not catholic but I am still religious(Christian). We were told a couple months ago that he knew Latin because he was going to become a priest. My grandma is Christian

              Kommentar

              • NoahNohaSpoiler
                Benutzer
                • 14.07.2022
                • 6

                #8
                Thank you Starap

                Kommentar

                • sternap
                  Erfahrener Benutzer
                  • 25.04.2011
                  • 4072

                  #9
                  freundliche grüße
                  sternap
                  ich schreibe weder aus missachtung noch aus mutwillen klein, sondern aus triftigem mangel.
                  wer weitere rechtfertigung fordert, kann mich anschreiben. auf der duellwiese erscheine ich jedoch nicht.




                  Kommentar

                  • sternap
                    Erfahrener Benutzer
                    • 25.04.2011
                    • 4072

                    #10
                    Zitat von NoahNohaSpoiler Beitrag anzeigen
                    [fragebogen] Mir wurde von meiner Oma (das sind ihre Großeltern) gesagt, dass er (sie ging 5 Jahre vor ihm) wegen eines Krieges war,
                    als sie von deutschen staaten nach russland emigrierten, bekamen sie das privileg, nicht in kriege zu müssen.
                    als sie die privilegien verloren und in kriegen kämpfen sollten wie ein russe, sprechen, beten und denken wie ein russe, emigrierten viele deutschrussen nach amerika.
                    freundliche grüße
                    sternap
                    ich schreibe weder aus missachtung noch aus mutwillen klein, sondern aus triftigem mangel.
                    wer weitere rechtfertigung fordert, kann mich anschreiben. auf der duellwiese erscheine ich jedoch nicht.




                    Kommentar

                    • NoahNohaSpoiler
                      Benutzer
                      • 14.07.2022
                      • 6

                      #11
                      Vielen Dank für die Informationen, ich weiß das wirklich zu schätzen

                      Kommentar

                      • sternap
                        Erfahrener Benutzer
                        • 25.04.2011
                        • 4072

                        #12
                        warum gingen nur die jungen menschen nach amerika, aber nicht die alten?


                        emigration ist teuer.


                        ein junger mensch ging allein nach amerika, er wollte viel geld verdienen, um die ganze familie zu holen - chain migration.


                        alte menschen mussten nicht zur armee.

                        amerika schickte alten menschen oder jemand mit gesundheitsproblemen zurueck nach russland.
                        freundliche grüße
                        sternap
                        ich schreibe weder aus missachtung noch aus mutwillen klein, sondern aus triftigem mangel.
                        wer weitere rechtfertigung fordert, kann mich anschreiben. auf der duellwiese erscheine ich jedoch nicht.




                        Kommentar

                        Lädt...
                        X